آموزش تعویض فیلتر یخچال ساید
آموزش تعویض فیلتر یخچال ساید
مرداد 15, 1401
علت صدای یخچال به هنگام روشن شدن
علت صدای غیر طبیعی یخچال به هنگام روشن شدن
مرداد 15, 1401
نمایش همه

علل برق کشیدن کولر گازی به همراه راه حل

دلایل و راه حل های برطرف کردن آمپر کشیدن یا برق کشیدن کولر گازی

کولر گازی نیز مانند سایر وسایل منزل نیاز به سرویس و رسیدگی دارد و ممکن است هر از چند گاهی با مشکل همراه شود. یکی از مشکلات رایجی که برای این دستگاه رخ میدهد ،آمپر کشیدن یا برق کشیدن کولر گازی است. دراین مقاله قصد داریم تا شما را با دلایل و راه حل های برطرف کردن آمپر کشیدن یا برق کشیدن کولر گازی آن آشنا کنیم.

در صورت رخ دادن این مشکل نگران نباشید زیرا همکاران ما در نمایندگی مجاز تعمیر فریجیدر به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند. بنابراین جهت نگهداری و افزایش طول عمر دستگاه خود، شما می بایست، هنگام فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا ، قبل از راه اندازی کولر گازی ،آنرا سرویس کنید، تا در صورت داشتن ایراد سریع برطرف شده و صدمات جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد نشود.

آمپر کولر گازی چیست؟

آمپر کولر گازی چیست؟

میزان آمپر مصرفی هر کولر گازی بستگی به میزان هوایی دارد که به وسیله آن تولید می شود. کولرهای گازی بر اساس میزان سرمایی که تولید می کنند رتبه بندی می شوند و به میزانی که گنجایش سرمایشی دستگاه اجازه می دهد، آمپر مصرف می کنند. اما گاهی اوقات میزان آمپر مصرفی متناسب با میزان کارکرد و سرمایش تولیدی دستگاه نیست؛ که در اصطلاح به آن آمپر کشیدن دستگاه گفته می شود.

آمپر کشیدن یعنی چه؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، سیستم های سرمایشی و گرمایشی در مدل های گوناگون و با توجه به گنجایش تولید هوایی که دارند، برای روشن شدن و عملکرد خود نیاز به آمپر دارند. در صورتی که این سیستم ها به منبع برق یا آمپر کم‌تری متصل شوند، امکان روشن شدن آنها وجود ندارد. بنابراین برای محافظت از این دستگاه ها، در داخل آنها قطعه ای به نام قطع کنندۀ مدار الکتریکی یا مدار شکن تعبیه شده است که اگر میزان آمپر بیش از ظرفیت دستگاه باشد، با قطع خودکار جریان برق ورودی به دستگاه از آسیب دیدن آن جلوگیری به عمل می آورد.

نحوه محاسبه آمپر کولر گازی به چه صورت است؟

سیستم های سرمایشی و گرمایشی با توجه به ظرفیت های مختلف تولید هوا، به جریان برق نیاز دارند. به عنوان مثال کولر گازی با محدودیت ظرفیت BTU6500 – 5000 برای اتاق هایی با ابعاد کوچک تا متوسط مناسب است که با توجه به این میزان به یک جریان برق ۵ تا ۷ آمپری نیاز دارد. کولر گازی با ظرفیت تولید BTU12000 – 8000 نیز برای اتاق های بزرگ مناسب است که جریان برق مورد نیاز برای این دست کولرهای گازی برابر با ۱۰ آمپر خواهد بود.

فرمول محاسبه ی آمپر کولر گازی عبارت است از:

۱ HP = ۱۲۰۰۰ BTU

برای مثال آمپر مصرفی کولر گازی 24000 هزار را با این فرمول محاسبه میکنیم .

۲۴۰۰۰ ÷ ۱۲۰۰۰= ۲ HP

منظور از HP اسب بخار است و هر کیلووات یا KW معادل 1.34 اسب بخار است. بنابراین داریم:

۲ ÷ ۱٫۳۴ = ۱٫۵ KW

و حالا که به کیلووات بدست آوردیم ،هر ۱ کیلو وات در برق ۳ فاز، ۵۰ هرتز، ایرکاندیشن، گاز ۲۲، فول لود ۲٫۲ آمپر از هر فاز میگیرد، بنابراین تک فاز می‌شود کل امپر از همان ۱ فاز یعنی ۶٫۶ امپر (برای هر کیلو وات KW) بنابراین داریم.

۶٫۶ × ۱٫۵ = ۹.۹ A

افزایش آمپر مصرفی در کولرهای گازی در زمان روشن شدن و کار کردن آنها باعث آسیب دیدگی جدی دستگاه می شود. در چنین شرایطی موتور دستگاه شروع به آمپر کشی می کند و با آمپر تنظیم شده از قبل به فعالیت خود ادامه نمی دهد و دستگاه برای شروع به کار خود مقدار آمپر بیشتری طلب می‌کند.

[irp posts=”3270″]

مهمترین دلایل آمپر کشیدن در کولرهای گازی

مهمترین دلایل آمپر کشیدن در کولرهای گازی

این که چرا کولرهای گازی آمپر می کشند، دارای دلایلی است که ما در ادامه این بحث اصلی ترین عوامل آمپر کشیدن کولر گازی را معرفی می کنیم:

1.گرفته شدن مسیر فیلترهای هوایی

برای خنک شدن هوای داخل ساختمان، نخست سیستم خنک کننده جریان های هوای درون فضا را به خود جذب می کند و سپس با جذب گرمای هوا، آن را خنک کرده و در داخل محیط پراکنده می کند. در مسیر گردش هوا، چند فیلتر تصفیه هوا وجود دارند تا مواد آلاینده موجود در هوای محیط را جمع کنند. اگر این فیلترها به موقع تمیز نشوند، آلودگی در آنها انباشته می شود. این انباشت بیش از حد آلودگی در داخل آنها باعث فشار زیاد در موتور دستگاه می شود. بنابراین موتور برای این که کارکرد طبیعی خود را حفظ کند، به آمپر بیشتری نیاز خواهد داشت .

برای حل این مشکل کافیست به دوره های زمانی تمیز کردن فیلترهای دستگاه توجه کنید و آنها را در موعد مقرر تعویض کنید و شستشو دهید.

2. انباشت آلودگی در کویل های دستگاه

معمولاً کویل ها در داخل کندانسور پنل خارجی کولر گازی قرار گرفته‌اند که گاز خنک کننده از داخل آنها عبور می کند. قرار گرفتن کویل ها در پنل خارجی باعث آلوده شدن زود هنگام آنها می شود و زمانی که حجم آلودگی از یک مقدار معینی افزایش پیدا کند، فرایند تبخیر گاز و مبادله گرمایی با اختلال مواجه و گاز مبرد دستگاه کم می شود. در این زمان به دلیل کاهش گاز مبرد، راندمان سرمایشی دستگاه نیز به طور چشمگیری اُفت می کند و باعث می‌شود که کمپرسور برای تکمیل چرخۀ تبخیر گاز و مبادله گرمایی، به آمپر بیش از حدی نیاز پیدا کند. 

برای حل این مشکل باید هر چه سریع‌تر از یک سرویس کار ماهر بخواهید که کویل های کندانسور شما را تمیز کند.

3. اختلال در مدار شکن یا قطع کننده مدار الکتریکی

 در برخی مواقع اختلال در عملکرد قطع کنندۀ مدار برق باعث برق کشیدن کولر می شود. بروز هر گونه اشکال در مدار باعث ارسال جریان های برق نامنظم به آن می شود و بدین ترتیب دستگاه آمپر زیادی را طلب می کند.

برای رفع این مشکل باید مدار قطع کنندۀ کولر گازی خود را عوض کنید. 

[irp posts=”3185″]

عوارض ناشی از برق کشیدن سیستم های سرمایشی و گرمایشی

یکی از مهم ترین عوارض ناشی از آمپر کشیدن سیستم های سرمایشی و گرمایشی که می‌تواند بر روی عملکرد کلی دستگاه تأثیر بگذارد، همین آمپر کشیدن  اسپلیت است. چون در این گونه مواقعی موتور دستگاه باید با توان و فشار بیشتری فعالیت کنند و راندمان کم‌تری به همراه داشته باشد؛ که این امر می‌تواند عوارضی از جمله:

  1. پریدن فیوز برق ساختمان در زمان روشن شدن دستگاه
  2. پریدن فیوز خود اسپلیت
  3. بالا رفتن حرارت بیش از حد کمپرسور در حین کار
  4. مختل شدن عملکرد موتور کولر گازی

را به همراه داشته باشد. 

سخن پایانی

دراین مقاله ما سعی کردیم به دلایل اصلی آمپر کشیدن کولر گازی اشاره کنیم و همچنین راه حل هایی از آنرا بیان کنیم. زمانی که کولر گازی شما دچار آمپر کشیدن می شود، باید بلافاصله مشکل آن برطرف شود تا فشار بیش از حد روی موتور باعث تضعیف یا خراب شدن آن نشود و چنان‌چه امکان تعمیر آن مهیا نباشد، حتماً باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.همچنین در صورتیکه مشکل دستگاه شما بر طرف نشد، میتوانید با همکاران ما در بخش تعمیرگاه مرکزی کولر گازی فریجیدر تماس حاصل فرمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *