پر نشدن آب در ماشین لباسشویی
علت های پر نشدن آب داخل ماشین لباسشویی
آبان 15, 1401
رله اورلود یخچال چیست و چگونه کار می کند؟
رله اورلود یخچال چیست و چگونه کار می کند؟
آبان 15, 1401
نمایش همه

آموزش نحوه‌ی تعویض لاستیک درب یخچال یا نوار یخچال | نمایندگی فریجیدر

لاستیک دور درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال

نمایندگی تعمیر یخچال فریجیدرغرب تهران آماده خدمت رسانی و مشاوره بصورت شبانه روزی است

021-44449690 | 021-44768306 | 021-44768325

یکی از مشکلات رایج در یخچال ها، خرابی لاستیک درب یخچال یا نوار یخچال است. نوار درب که وظیفه جلوگیری از ورود هوای گرم و خروج هوای سرد از دستگاه را دارد؛ در صورت خرابی موجب کار بیشتر کمپرسور برای تامین دمای سرد یخچال و کاهش عمر مفید دستگاه می شود. در صورت بروز چنین مشکلی سریعا اقدام به تعویض نوار درب کنید. ما به شما در این مقاله نحوه‌ی تعویض لاستیک درب یخچال را به صورت مرحله به مرحله می گوییم.

لاستیک درب یخچال یا نوار دور درب یخچال چیست؟

دور درب یخچال، یک نوار لاستیکی قرار گرفته است که خاصیت آهن ربایی دارد و وظیفه آن نگهداری هوای سرد در محیط داخلی یخچال و مانع شدن از ورود هوای گرم به داخل دستگاه است. اما گاهی ممکن است نوار دور درب یخچال، خاصیت آهن ربایی اش به مرور زمان کاهش یابد،نوار خشک شده یا دچار پارگی شود و وظیفه چسبندگی خود را به درستی انجام ندهد. بنابراین اگر هر دو لایه لاستیک پاره شده باشد، نوار دور درب یخچال باید تعویض شود ولی اگر فقط لایه رویی لاستیک پاره شده، می توانید از چسب پی وی سی برای چسباندن و تعمیر آن استفاده کنید.

انواع نوار درب یخچال

نوار یخچال در دو مدل مختلف بر روی یخچال نصب می شود:

نوار درب پیچی: بیشتر لاستیک درب یخچال، با استفاده از پیچ روی درب متصل می شوند.

نوار درب پرسی: نوار لاستیک با استفاده از چسب های مخصوص بر روی بدنه پرس می شود.

لاستیک ها متناسب با سایز یخچال در سایز های مختلفی (90،120،140،160) تولید و به فروش میرسند و شما در هنگام خرید حتما باید به عرض و طول نوار درب یخچال متناسب با دستگاه خود توجه کنید.

مشکلات مربوط به نوار یخچال

قبل از تعمیر یا تعویض نوار درب یخچال، با اقدامات زیر به طور قطعی مطمئن شوید که مشکل دستگاه از خرابی لاستیک درب یخچال است:

  •  یخچال فریزر در صورتی درست کار می کند که درب آن درست چفت شود.
  • اگر درب درست بسته نشود، هوای گرم به داخل یخچال وارد می شود و مشکلات دیگری مانند گرم شدن یخچال فریجیدر ایجاد می شود.
  • لاستیک درب یخچال، که نقش مهمی در کارکرد یخچال دارد، به راحتی  بر روی کیفیت مواد غذایی و همچنین میزان برق مصرفی و طول عمر یخچال تأثیر دارد.
  • یخچال بی وقفه کار کار کرده و کمپرسور از فشار کار زیاد داغ میکند. شما در این حالت لاستیک را چک میکنید تا از ماندن هوا در داخل یخچال مطمئن شوید. در این حالت اگر هوا از بین درب و لاستیک آن عبور کند کمپرسور برای تولید هوای سرد بیش تر از حد نرمال کار می کند.
  • این حالت بیشتر در صورتی اتفاق می افتد که لاستیک درب یخچال دچارپارگی، خراشیدگی، کهنگی و شل شدن بشود. در این صورت شما یک ورق کاغذ یا یک اسکناس را میان درب بگذارید. اکر کاغذ یا پول از میان درب افتاد لاستیک نیاز به تعویض دارد.
  • پیش از تعویض لاستیک، لولاهای درب را نیز از نظر نشتی هوای سرد به بیرون چک کنید.

خدمات مرتبط:

بررسی علل نوسان دما یخچال فریجیدر

مرکز فروش نوار درب یخچال

درهنگام خرید نوار درب یخچال، لاستیک باید مطابق با مارک یخچال باشد. اگر هم از مدل یخچال خود اطمینان ندارید، یک برش کوچک از لاستیک دور درب یخچال را همراه خودتان ببرید و به فروشنده نشان دهید تا لاستیک مطابق با آن را به شما بدهد. توصیه می شود برای خرید نوار یخچال به نمایندگی های برند یخچال خود مراجعه کنید زیرا نمایندگی ها به عنوان مرکز فروش نوار درب یخچال، از نظر اورجینال بودن قطعه قابل اطمینان هستند.

اگر باید لاستیک مورد نظر سفارش داده شود، با استفاده از یک تکه لاستیک که به اندازه قسمت بریده شده لاستیک درب یخچال تهیه کرده اید، قسمت بریده شده را بچسبانید تا از ورود هوای گرم به داخل یخچال جلوگیری شود تا زمانی که لاستیک درب یخچال سفارش داده شده، برسد.

به لاستیک درب یخچال که تازه خریداری کرده اید، 24 ساعت مهلت بدهید تا در دمای اتاقی که یخچال در آن قرار دارد، نگه داشته شود تا به دما و رطوبت مناسب برسد یا این که آن را در آب ولرم قرار دهید تا سریع تر قابل نصب باشد.

درب فریزر را برای نصب لاستیک در نیاورید. درب فریزرها معمولاً دارای فنر بندی هایی هستند که تحت کشش قرار دارند. و اگر درب را جدا کنید، مونتاژ دوبارۀ آن بسیار مشکل خواهد بود؛ و در برخی از مدل ها سیم کشی نیز باید باز شود.

نحوه تعویض نوار یخچال

اگر می خواهید تعویض لاستیک درب یخچال توسط خودتان صورت بگیرد با آموزش نحوه تعویض نوار یخچال به صورت گام به گام، با ما همراه باشید:

باز کردن پیچ ها یا چسب

در برخی از یخچال ها، ممکن است لاستیک توسط لبۀ قاب درب یخچال، مهار شده باشد. قاب یا پنل توسط کلیپس های فشاری فولادی و یا پیچ خودکار و یا پیچ و مهره بسته می شود. برای باز کردن لاستیک یا نوار دور درب یخچال، باید نگهدارنده های لاستیک دور درب یخچال را باز کنید.

جدا کردن نوار لاستیک

هر بار فقط نگهدارنده های لاستیک یک سمت درب را باز کنید. کل قاب یا پنل را یک جا باز نکنید. اگر پنل توسط کلیپس های فنری نگهداشته شده باشد، مواظب باشید که زیاد به کلیپس ها فشار وارد نشود. کلیپس ها تحت کشش بوده و از موقعیت مونتاژی خود خارج می شوند. اگر لاستیک با چسب نگه داشته شده باشد، با چاقوی پلاستیکی آن را جدا کنید. 

تمیز کردن محل قرار گیری

وقتی لاستیک قدیمی دور درب یخچال را باز کردید، محل قرارگیری آن را با آب و صابون بشویید و ذرات باقی مانده چسب را با استفاده از سیم ظرفشویی نرم و تینر پاک کنید و سپس با استفاده از آب و مایع شوینده آن را تمیز کنید.

نصب لاستیک یخچال جدید

نسبت به قرار دادن گسکت یا لاستیک جدید درب یخچال، از سمت بالای درب شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید؛ تا کل نوار یخچال به دور درب چسبانده شود. لاستیک را به آرامی در محل خود نصب کنید. به ویژه وقتی به گوشه ها رسیدید، اگر سازنده لاستیک اشاره کرده باشد، از چسب لاستیک برای محکم کردن آن استفاده کنید. مطمئن شوید که لاستیک صاف و یکنواخت و بدون هیچ لبه تیز و یا بر آمدگی نصب شده باشد. سپس بست بندها و نوار نگهدارنده و پنل محافظ لاستیک قبلی را دوباره نصب کنید.

بستن مجدد پیچ ها

پس از نصب نوار دور درب یخچال، پیچ و مهره ها را برای تنظیم لاستیک و نوار درب یخچال روی ستون درب باز و بسته کنید تا به خوبی چفت شود. اگر لاستیک در محل خود چسبیده باشد، کار چندانی نمی توانید انجام دهید. بلکه صبر کنید تا لاستیک خود را با ستون درب منطبق کند. سلامتی لاستیک درب یخچال را با قرار دادن کاغذ در لای درب یخچال تست کنید.

قیمت نوار دور درب یخچال

قیمت نوار دور درب یخچال با توجه به نوع مدل آن و اندازه اش متفاوت است. اما برای خرید نوار درب یخچال با بهترین قیمت بهتر است به نمایندگی رسمی برند دستگاه خود مراجعه کنید. نمایندگی ها به عنوان مرکز فروش نوار درب یخچال، بهترین قیمت را برای خرید لاستیک درب یخچال به شما ارائه می دهند.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا و انجام آنها قطعا تأثیر ناشی از تعویض لاستیک محافظ یخچال را در قبض برق بعدی خود مشاهده خواهید کرد.

برای دریافت خدمات بیشتر  یا مشاوره، با نمایندگی مجاز تعمیرات فریجیدر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *