علت صدای یخچال به هنگام روشن شدن
علت صدای غیر طبیعی یخچال به هنگام روشن شدن
مرداد 31, 1401
چرا مایکروفر روشن نمی شود؟
8 علت اصلی روشن نشدن مایکروفر | چرا مایکروفر روشن نمی شود؟
مرداد 31, 1401
نمایش همه

علل یکسره کار کردن جاروبرقی

علل یکسره کار کردن جاروبرقی

یکسره کار کردن جاروبرقی یکی از مشکلاتی است که بر اثر استفادۀ نادرست از دستگاه ایجاد می شود و به روش‌های مختلفی می‌توان آن را برطرف کرد. در این پست می خواهیم شما را با علل یکسره شدن جاروبرقی و روش های برطرف کردن آن آشنا کنیم.

یکسره شدن جاروبرقی یعنی چه؟

یکسره شدن جاروبرقی یعنی مختل شدن کنترل دستی دستگاه. بعضی از دستگاه های جارو برقی پس از مدتی که از کارکرد آنها می گذرد، دچار یک سری ایرادات برقی می شوند که یکی از این ایرادات یکسره شدن جاروبرقی و خارج شدن از کنترل انسان می باشد. بدین ترتیب که به محض وصل شدن دوشاخه دستگاه به برق، دستگاه روشن می شود و کاربر امکان کنترل دستگاه با دکمه پاور (یا همان دکمۀ خاموش و روشن) را ندارد. این مشکل ریشه در علل گوناگونی دارد که در اینجا می خواهیم به علل و عوامل یکسره شدن جاروبرقی اشاره کنیم:

علل یکسره شدن جاروبرقی

حالا که علت یکسره شدن جاروبرقی را بیان کردیم میخواهیم به علل آن بپردازیم. توجه داشته باشید که علت های ذکر شده که در زیر میخوانید رایج ترین علل این مشکل است و برای عیب یابی دقیق دستگاه خود خرچه زودتر آنرا نزد یک متخصص ببرید .

1- اختلال در عملکرد کلید پاور

هنگامی که جاروبرقی یکسره می شود، نخستین محل تردید ما کلید اصلی قطع و وصل برق جاروبرقی است. در برخی موارد استفاده بلند مدت از جاروبرقی و یا حتی استفاده نادرست از آن باعث آسیب رسیدن به دکمه پاور دستگاه می شود. به عنوان مثال بعضی از خانم ها عادت دارند که دکمه پاور جاروبرقی را با پا فشار دهند که در این صورت ضربه بیش از حد به دکمه می تواند باعث شُل شدن پایه های دکمه شود و به قول معروف کلید پاور یکسره می شود.

برای برطرف کردن مشکل یکسره شدن جاروبرقی، ابتدا سیم جاروبرقی را از برق جدا کنید و دکمۀ روشن و خاموش را از دستگاه جدا کنید و به وسیله اهم متر تست کنید. اگر کلید را روی حالت خاموش بگذارید و اهم متر عدد صفر را نشان دهد، به معنی آن است که دکمه پاور جاروبرقی شما یکسره شده و باید عوض شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث مختل شدن عملکرد دکمه پاور جاروبرقی می شود، مدام به برق بودن جاروبرقی است. همین اتصال طولانی مدت دستگاه به برق و روشن ماندن آن که در بسیاری از محیط های عمومی، اداری و مساجد اتفاق می افتد، باعث می شود که دستگاه بیش از حد بر روی قطعات فنی احساس فشار کند. بنابراین پس از مدتی امکان کنترل جریان از بین می رود و برق یکسره میشود.

برای پیشگیری از این مشکل بهتر است محیط مورد نظر برای جارو کشیدن را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را پس از یک استراحت ده دقیقه ای جارو کنید و یا هر قسمت را در یک روز جارو بکشید. 

اختلال در عملکرد کلید پاور

2- داغ کردن موتور و قطعات جانبی جاروبرقی

در برخی از جاروبرقی ها مشاهده می شود که کلید روشن و خاموش به جای آن که یک دفعه خراب شود، به تدریج نیم سوز می‌شود؛ تا این که از کار میافتد. برای رفع مشکل فشار بیش از حد در موتور جاروبرقی، بهتر است کیسه زباله را مرتباً تمیز کنید و اجازه ندهید که فشار بیش از حدی به دستگاه وارد کند. بیشتر جاروبرقی ها گذشته از کیسه زباله، یک فیلتر هوا نیز دارند که گرد و غبار را در محیط های جداگانه جمع آوری می کند و اجازه نمی دهد که وارد محفظه مخصوص موتور جاروبرقی شود .

تمیز نگه داشتن این قسمت در جلوگیری از داغ شدن موتور و یکسره شدن جاروبرقی مؤثر است.

[irp posts=”3267″]

3- کشیدن سیم جاروبرقی 

برخی از جاروبرقی ها پس از مدتی کار سیستم کشش سیم برق آنها دچار مشکل می شود و مصرف کننده برای بیرون کشیدن سیم از محفظه مجبور به اعمال نیروی زیادی می شود و سیم را به زور از محفظه آن خارج می کند. این کار در بسیاری از مواقع باعث آسیب دیدن انتهای سیم و بخش اتصال آن با قسمت کلید جاروبرقی می‌شود؛ که در نتیجه جاروبرقی یکسره شده و خاموش یا روشن نمی شود.

برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می کنیم که همیشه سیم را به آرامی از دستگاه خارج کنید. همیشه از نزدیک ترین پریز برق برای برق گرفتن استفاده کنید تا نیازی به بیرون کشیدن تمام سیم از دستگاه نباشد.

4- نیم سوز شدن موتور

در برخی موارد این امکان وجود دارد که نیم سوز شدن موتور به خرابی قسمت های کنترل کننده از جمله کلید پاور هم سرایت کند و دستگاه یکسره عمل کند. یکی از علائم پی بردن به نیم سوز شدن دستگاه، داغ شدن بدنه آن است که در این صورت می توانیم پی به نیم سوز شدن موتور جاروبرقی ببریم.

برای پیشگیری از این معضل دستگاه را به ندرت روی درجه مکش بالا قرار دهید.

5- اختلال در عملکرد رله جاروبرقی

جاروبرقی های نسل امروزی گذشته از کلید اصلی، از یک قطعه ظریف و حساس به نام رله نیز برخوردارند. رله برای قطع و وصل جریان برق ولتاژ بالا کاربرد دارد و می تواند حرارتی، مغناطیسی و … باشد. نوسانات جریان برق و خاموش و روشن کردن مکرر دستگاه باعث خراب شدن رله و یکسره کار کردن جارو برقی می شود. بنابراین با یک اهم متر، ورود و خروج جریان برق را چک کنید. رله قطعۀ بسیار ریزی است که تعمیر آن کار دشواری می باشد و بهتر است عوض شود.

[irp posts=”3299″]

سخن پایانی

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. برای آن که جاروبرقی شما دچار یکسره شدن نشود و همیشه تحت کنترل خود شما قرار داشته باشد، بهتر است مواردی که در بالا اعلام شد را مد نظر قرار دهید تا با توجه به شرایط دشوار اقتصادی امروز و هزینه بالای خرید یا تعمیر لوازم خانگی، هیچ گاه مجبور به صرف هزینه های بالا برای تأمین جاروبرقی خود نشوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *