علت های نشت گاز یخچال فریزر
مهم ترین علت ها نشت گاز از یخچال فریزر
مهر 11, 1401
تمیز کردن ماشین ظرفشویی
مهم ترین راه های تمیز کردن ماشین ظرفشویی
مهر 11, 1401
نمایش همه

مهم ترین علت نشت گاز از یخچال فریزر

علت های تخلیه گاز یخچال فریزر

نشت گاز یخچال فریزر و خالی شدن آن یکی از متداول ترین خرابی های یخچال فریزر به شمار می رود که این روزها هزینه زیادی را متحمل خانواده‌ها می کند. برای آموزش این موضوع نمایندگی فریجیدر قصد دارد در قالب یک پست شما را با دلایل نشت گاز از یخچال فریزر و راه های پیشگیری و رفع آن آشنا کند.

آیا تشخیص خالی شدن گاز یخچال فریزر اهمیت دارد؟

[irp posts=”2704″]

پیش از توضیح در مورد دلایل نشت گاز یخچال فریزر باید به این نکته اشاره کنیم که در تشخیص این عارضه باید از سرعت عمل زیادی برخوردار باشید. سامانۀ خنک کننده یخچال فریزر از قطعات گوناگونی از جمله کمپرسور، اواپراتور، ترموستات، شبکۀ لوله کشی و غیره تشکیل شده است. عملکرد این سیستم به این صورت است که ابتدا ترموستات با تشخیص افزایش دمای یخچال به کمپرسور فرمان فعال شدن می‌دهد. سپس کمپرسور گاز خنک کنندۀ موجود در لوله‌های اواپراتور را به جریان می اندازد و دمای آنها را پایین می آورد. گاز هم از لوله های انتقال گاز که در پشت یخچال قرار دارند، به جریان می افتد و با رسیدن به قسمت بالای یخچال هوای سرد خود را به داخل آن هدایت می کند و در پایان با گرفتن گرمای کابین داخل یخچال، آن را به مایع تبدیل می‌کند. 

 هر زمان که دمای داخل یخچال افزایش پیدا کند، این فرایند تکرار می‌شود. ولی اگر بنا به هر دلیل گاز یخچال فریزر خالی شود، این چرخه مختل می گردد و عملکرد سرمایشی یخچال فریزر با مشکل مواجه می شود. 

علل خالی شدن گاز یخچال فریزر

علت های خالی شدن گاز یخچال

خالی شدن گاز یخچال فریزر میتواند دلایل متعدد و گوناگونی باشد در اینجا می‌خواهیم شما را با اصلی ترین علل نشت گاز یخچال فریزر آشنا کنیم: 

1.پوسیدگی لوله‌ها

اصلی‌ترین علت نشت گاز یخچال فریزر فرسودگی و پوسیدگی شبکه های لوله‌های متصل به هم در پشت یخچال است. ایجاد هر گونه سوراخ شدگی و شکستگی در این لوله ها می تواند باعث نشت گاز یخچال فریزر شود. به طور کلی ضربه خوردن این لوله‌ها بر اثر جابجایی غیر استاندارد یخچال، بالا رفتن عمر یخچال و استفاده از لوله ها و اتصالات غیر استاندارد، اصلی‌ترین علل فرسودگی این لوله‌ها به حساب می‌آیند. مرغوب ترین جنس برای لوله های پشت یخچال، لوله های مسی هستند که بر اثر رطوبت فرسوده نمی‌شوند و از مقاومت بالایی برخوردارند.

2. سوراخ شدن صفحه داخلی

دومین عامل برای تخلیۀ گاز یخچال، سوراخ شدن صفحه داخلی یخچال است که در یخچال‌های  قدیمی در پشت آنها و در یخچال فریزرهای جدید در بخش فریزر و پایین یخچال قرار دارند. برخورد اشیاء نوک تیز به ویژه برای جدا کردن برفک های یخچال و فریزر، اصلی‌ترین علت تخلیه گاز یخچال می باشد.

3. اختلال در عملکرد درایر

درایر منبع اصلی گاز یخچال است و از حساسیت زیادی در برابر ضربات برخوردار می باشد. درایر ممکن است بر اثر جابجایی غیر استاندارد یخچال آسیب ببیند و باعث نشت گاز یخچال شود.

علائم تخلیه گاز یخچال فریزر

علایم تخلیه گاز یخچال

چگونه متوجه شویم که گاز یخچال فریزر ما نشت کرده است؟  برای پاسخ به این پرسش عوامل زیر را در نظر داشته باشید:

1.بوی بد یخچال

توجه داشته باشید که گاز فریون پس از آزاد شدن در محیط، بوی بسیار نامطبوعی از خود ایجاد می کند. لذا به محض احساس چنین بویی حتماً با تعمیرکار ساید بای ساید تماس بگیرید.

2. خنک نکردن یخچال

همان طور که گفتیم گاز فریون مسئول خنک کردن کابین یخچال است و هرگونه نشت و تخلیۀ آن باعث گرم شدن یخچال می‌شود. البته همیشه گرم کردن یخچال دلیل بر تخلیه گاز خنک کننده آن نیست و می‌تواند علل دیگری مثل خرابی ترموستات، کمپرسور و غیره نیز داشته باشد.

3. گرم نبودن لوله های پشت یخچال

حرکت گاز فریون از لوله‌های مارپیچ پشت یخچال و انتقال سرما به داخل آن باعث می شود که این لوله ها گرم و داغ شوند. چنان‌چه لوله ها گرم نشوند، نشان دهنده آن است که هیچ گازی در آنها وجود ندارد و تخلیه شده است.

4. وجود روغن بر روی لوله های پشت یخچال

در داخل لوله‌های کندانسور یخچال، گذشته از گاز، روغن هم وجود دارد که در صورت سوراخ شدن لوله های یخچال و خروج گاز از آنها روغن نیز به بیرون نشت می‌کند. 

روش های تشخیص نشت گاز یخچال

  1. استفاده از محلول آب و صابون
  2. استفاده از گاز فلورسنت (روش سریع تر و دقیق تر)

چگونگی شارژ گاز یخچال فریزر

راه های شارژ گاز یخچال

شارژ دوباره گاز یخچال فریزر نیاز به مهارت و تجهیزات زیادی دارد و از عهده شما خارج است. به همین دلیل برای انجام این کار حتماً باید از خدمات نمایندگی های مجاز و تعمیرگاه های مجاز لوازم خانگی کمک بگیرید.

[irp posts=”2658″]

 سخن پایانی

نشت گاز یخچال فریزر به هر دلیلی که باشد باید در اسرع وقت برطرف شود. چرا که در غیر این صورت پیامدهای ناشی از آن به سایر قطعات یخچال فریزر نیز منتشر می شود. برای جلوگیری از نشت گاز یخچال فریزر به بیرون آن کافیست اصول استفاده و نگه‌ داری صحیح از یخچال فریزر که در دستورالعمل آنها آمده است را با دقت رعایت کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل حتما با تعمیرات یخچال فریجیدر تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه شما را حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *