مزایا و معایب یخچال ساید بای ساید - تفاوت یخچال دوقلو با ساید
مزایا و معایب یخچال ساید بای ساید – تفاوت یخچال دوقلو با ساید
آبان 8, 1402
مقایسه لباسشویی درب از جلو و درب از بالا
مقایسه لباسشویی درب از جلو و درب از بالا
آبان 8, 1402
نمایش همه

چرا درب ماشین ظرفشویی باز نمی شود؟ تمام علل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

چرا درب ماشین ظرفشویی باز نمی شود؟ تمام علل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

آیا شما هم با مشکل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی مواجه شده اید؟ آیا به دنبال راه حلی برای این مشکل می گردید؟ آیا این مورد باعث شده که نتوانید از ماشین ظرفشویی خود به درستی استفاده کنید؟

ماشین ظرفشویی از آن دسته لوازم خانگیست که این روزها به عضوی جدانشدنی از خانه ها تبدیل شده است. حضور این دستگاه به دلیل کوتاه کردن زمان شستن ظروف و راحت تر کردن این فرآیند علی الخصوص برای خانم های شاغل بسیار مفید خواهد بود. اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی برای ماشین ظرفشویی شما پیش آید که اتفاقا زمان بیشتری را از شما تلف کند؛ باز نشدن درب ماشین ظرفشویی نیز یکی از این مشکلات رایج است.

در این مقاله از نمایندگی تعمیر ظرفشویی فریجیدر با ما همراه باشید تا در مورد علت های اصلی و رایج بسته ماندن درب ظرفشویی و باز نشدن آن صحبت کنیم.

تمام علت های مهم و اصلی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

همانطور که در بخش قبل هم به آن اشاره کردیم، باز نشدن درب ماشین ظرفشویی از مشکلات رایجی است که ممکن است کاربران با آن مواجه شوند. دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد این مشکل شوند. 

خراب شدن قفل یا سوئیچ درب ظرفشویی، خرابی لولاهای درب، فعال بودن قفل کودک ماشین ظرفشویی و … می تواند از دلایل رایج این مورد باشد.

بسیار اهمیت دارد که بدانیم دقیقا مشکل از چیست؛ در این صورت می توانیم در هنگام بروز مشکل تصمیم مناسبتری بگیریم. البته توصیه ما به شما این است که در این حالت با یک تعمیرکار متخصص تماس گرفته و از او کمک بخواهید. سعی کنید قبل از بررسی کامل توسط یک متخصص در این زمینه، خودتان ماشین ظرفشویی یا قطعات مختلف آن را تعمیر نکنید.

خرابی قطعات مختلف سیستم قفل درب ماشین ظرفشویی

قفل درب ماشین ظرفشویی شامل قطعات مختلفی است که عملکرد صحیح تمام این قطعات در کنار یکدیگر باعث باز و بسته شدن کامل درب می شود. ایجاد اختلال و ایراد در هریک از این قطعات می تواند باعث ایجاد مشکل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود.

سیستم قفل درب ماشین ظرفشویی شامل قطعات زیر می باشد:

  • قفل: ممکن است شکسته باشد. با یک بررسی ساده می توانید صحت عملکرد آن را چک کنید.
  • زبانه: احتمال دارد با گذر زمان، ساییده شده باشد. 
  • میکروسوئیچ: در اکثر مواقع مشکل از میکروسوئیچ است.
  • دستگیره: برای مدل هایی که ضامن باز کردن قفل درب، روی دستگیره تعبیه شده باشد، این قسمت هم باید بررسی شود.
  • لولا: می تواند به  دلیل گذر زمان و یا استفاده نادرست، پوسیده و یا پاره شده باشد. برای جلوگیری از این اتفاق لولا را هر چند وقت یکبار به طور کامل تمیز کنید.

بهتر است در صورت خرابی هر یک از این قطعات، به طور کامل تعویض شوند. هزینه این 5 قطعه خیلی بالا نیست؛ در صورتی که تعمیر شوند ممکن است عمر مفید بازدهی آن ها پایین آمده باشد و پس از مدت کوتاهی مجددا خراب شده و شما مجبور شوید هزینه تعمیر و تعویض را پرداخت کنید.

نکته: گاهی ممکن است فقط اختلاف فشار باعث باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود.

خرابی قطعات مختلف سیستم قفل درب ماشین ظرفشویی

فعال بودن قفل کودک، عامل احتمالی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

مورد بعدی که می تواند باعث باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود، فعال بودن قفل کودک است. همانطور که می دانید سازندگان لوازم خانگی برای افزایش ایمنی کاربران خود یک ویژگی به تمام محصولات خود اضافه کرده اند که با نام “قفل کودک” شناخته می شود. این قابلیت در صورت فعال شدن به شما این امکان را می دهد که فقط خودتان(به عنوان کاربر بالغ) بتوانید از ماشین ظرفشویی استفاده کنید و فرزندتان حتی با فشردن دکمه های مختلف روی پنل نیز نتواند تغییر در روند شستشو ایجاد کند.

این قابلیت باعث می شود تمام دکمه های روی پنل از کار بیفتد تا زمانی که قفل کودک را خاموش کنید. بسته به مدل دستگاهتان، ممکن است فعال بودن قفل کودک باعث بسته ماندن درب ماشین ظرفشویی شود.

برای اطلاعات کامل از قفل کودک ماشین ظرفشویی خود در خانه یا محل کار بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را به طور کامل مطالعه بفرمایید.

فعال بودن قفل کودک، عامل احتمالی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

عدم تخلیه آب موجود در ماشین ظرفشویی پس از اتمام برنامه شستشو

علت رایج بعدی که می تواند دلیلی برای باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود، عدم تخلیه آب موجود در محفظه حتی بعد از اتمام برنامه شستشو می باشد.

بعد از اینکه برنامه شستشو تمام می شود، مدتی صبر کنید تا آب موجود در دستگاه به طور کامل تخلیه شده و سپس درب را باز کنید. اگر باز هم مشاهده کردید آب داخل محفظه تخلیه نشده و درب هم باز نمی شود، محتمل است که ماشین ظرفشویی شما در بخش تخلیه به مشکل خورده است. برای اطلاع کامل از چگونگی عملکرد سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی می توانید مقاله های قدیمی سایت مانند مشکلات رایج ماشین های ظرفشویی را به طور کامل مطالعه کنید.

برای بررسی سریع می توانید شیر آب ورودی و خروجی دستگاه، فیلتر ماشین ظرفشویی و پمپ تخلیه را بررسی نمایید.

عدم تخلیه آب موجود در ماشین ظرفشویی پس از اتمام برنامه شستشو

وجود اختلاف فشار بین فضای بیرون و محفظه ماشین ظرفشویی

اگر برای شستشو برنامه ای با دمای خیلی آب خیلی بالا(آب داغ) تنظیم کرده اید، در طول روند شستشو ممکن است داخل ماشین ظرفشویی بخار زیادی جمع شده و با تمام شدن برنامه، باز هم بخار موجود در محفظه تخلیه نشده باشد. در چنین حالتی ممکن است دستگاه مدتی زمانی بخواهد تا بخار موجود را به فضای بیرون منتقل کرده و اختلاف فشار را متعادل کند.

در چنین مواقعی اجازه دهید تا بعد از تمام شدن برنامه شستشو، اندکی زمان بگذرد تا اختلاف فشار از بین برود؛ در غیر اینصورت قادر به باز کردن درب ماشین ظرفشویی نمی شوید و درب بسته می ماند.

وجود اختلاف فشار بین فضای بیرون و محفظه ماشین ظرفشویی

چطور از بروز مشکل خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خرابی قطعات مختلف درب ماشین ظرفشویی و در واقع افزایش عمر مفید آن ها می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • حتما به صورت دوره ای تمام قطعات داخلی(در این مورد به خصوص، قطعات سیستم قفل درب) را تمیز کنید. با مرور زمان و استفاده مداوم از دستگاه ممکن است باقیمانده مواد غذایی روی این قطعات مانده و باعث فساد سریعتر آن ها شوند؛ یا اینکه با وجود رسوبات و کثیفی ها، به درستی کار نکنند.
  • بسیار اهمیت دارد که ماشین ظرفشویی شما توسط یک تعمیرکار متخصص به صورت دوره ای سرویس شود. این کار باعث می شود خرابی های احتمالی قطعات دستگاه شناسایی و سریعا تعمیر شوند.

چطور از بروز مشکل خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

جمع بندی

در این مقاله در مورد تمام موارد مهم و اصلی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی صحبت کردیم. موارد مختلفی مانند اختلاف فشار به دلیل تجمع بخار در دستگاه، خرابی قطعات مختلف قفل درب مانند لولا یا میکروسوئیچ، فعال بودن قفل خودکار(قفل کودک) و … می تواند عاملی برای این اتفاق باشند.

در صورتی که در این زمینه یا موارد دیگر سوالی برایتان پیش آمده یا اینکه دلیل دیگری باعث باز نشدن درب دستگاه شما شده است، می توانید در بخش نظرات کاربران با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد.

در صورتی که در خانه یا محل کارتان ماشین ظرفشویی برند فریجیدر دارید و اخیرا در عملکرد آن مشکلی می بینید، برای دریافت مشاوره یا تعمیر سریع آن می توانید با نمایندگی رسمی تعمیرات ظرفشویی فریجیدر با شماره تماس 22225007-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

چه عوامل می تواند باعث باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود؟

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، موارد مختلفی می تواند باعث باز نشدن درب ماشین ظرفشویی شود؛ برخی از این موارد عبارت اند از: گیر کردن قفل و زبانه، قطعی برق دستگاه، معیوب شدن قطعات قفل درب، قفل کودک و …

قفل کودک ماشین ظرفشویی فریجیدر چطور غیرفعال می شود؟

دکمه دارای تصویر قفل را به مدت 3 ثانیه فشار داده و نگه دارید. برای اطلاع بهتر و کاملتر از نحوه فعال یا غیرفعال کردن قفل کودک ماشین ظرفشویی خود بهتر است دفترچه راهنمای آن را بخوانید.

اگر آب داخل ظرفشویی تخلیه نشد و در بسته ماند، چه کنیم؟

در این حالت با استفاده از باز کردن شیر تخلیه یا لوله تخلیه، آب موجود در آن را خالی کرده و درب ماشین ظرفشویی را باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *