دلایل و راه حل های برطرف کردن آمپر کشیدن یا برق کشیدن کولر گازی
علل برق کشیدن کولر گازی به همراه راه حل
مرداد 24, 1401
علل یکسره کار کردن جاروبرقی
علل یکسره کار کردن جاروبرقی
مرداد 24, 1401
نمایش همه

علت صدای غیر طبیعی یخچال به هنگام روشن شدن

علت صدای یخچال به هنگام روشن شدن

امروزه با تمام پیشرفتی که سیستم‌های یخچال فریزر پیدا کرده‌اند، اما گاهی اوقات با ایجاد سر و صداهای ناهنجار و بیش از حد خود باعث آزار ما می‌شوند. با این مقدمه می خواهیم شما را با عوامل متعدد صدای موتور یخچال در زمان روشن شدن آشنا کنیم. پیش از این که وارد بحث اصلی شویم، این نکته را به شما گوشزد کنیم که سر و صدای یخچال‌ها همیشه نمی‌تواند نشان دهنده بروز مشکل در کمپرسور یا هر بخش دیگری از آن باشد.

دلیل ایجاد صدای موتور یخچال در زمان روشن شدن

در یخچال‌های قدیمی برای ایجاد محفظۀ عایق، از مواد زیادی استفاده می‌شد. لذا این حجم زیاد مواد می‌توانست در زمان به راه افتادن کمپرسور باعث ایجاد سر و صدای بیش از حد شود. این موضوع به ویژه در یخچال فریزرهای تلفیقی بیشتر مشاهده می‌شد.

معمولاً کمپرسور یخچال از یک موتور و یک پمپ تشکیل شده است. کمپرسور که پُر سر و صداترین قطعۀ یخچال به شمار می‌رود، گاز مبرد را از داخل یخچال به حرکت در می آورد تا گرمای مواد غذایی را به بیرون از محفظه یخچال هدایت کند. بنابراین یکی از دلایل ایجاد صدای بیش از حد موتور یخچال در زمان روشن شدن، می‌تواند همین استارت کمپرسور برای پمپاژ گاز مبرد به داخل کندانسور باشد. 

توجه داشته باشید که همه صداهایی که در زمان روشن شدن یخچال می‌شنوید، غیر طبیعی نیستند. بخش عمده‌ای از این صداها حاصل عملکرد طبیعی و استاندارد یخچال هستند. یخچال‌های مدرن امروزی دارای کمپرسورهایی با صدای بلندتر هستند که از دوره کارکرد بالاتری برخوردارند. اگر  درب یخچال شما برای مدتی زیاد باز و بسته شود، طبیعی است که اینورتر باید مقدار گرمای وارد شده به داخل یخچال را جبران کند.

اگر صدای ناهنجار یخچال را از پشت آن می‌شنوید، می‌توانید به فن کندانسور یا کمپرسور مشکوک شوید؛ که اگر مربوط به فن کندانسور باشد، می‌توانید با استفاده از یک برس نرم گرد و غبار بین پرّه های فن را پاک کنید تا فن به کارکرد نرمال خود ادامه دهد.

صدای استاندارد کمپرسور یخچال

برای خیلی از ما این نکته اهمیت دارد که واقعاً صدای کمپرسور یخچال باید به چه صورت باشد؟
در یک کمپرسور استاندارد با عملکرد بهینه، باید بتوانید فقط یک صدای ویز آرام و ملایم را بشنوید، نه صدای ناهنجار و آزار دهنده. به طور کلی علت صدای موتور یخچال در زمان روشن شدن می‌تواند یک پدیده کاملاً طبیعی باشد. چون کمپرسور می‌خواهد روشن شود و جریان هوای گرم داخل محفظه یخچال و ساید بای ساید شما را به خارج از آن هدایت کند و هوای خنک شده را جایگزین آن سازد. بنابراین با رسیدن دمای یخچال به دمایی که از قبل تنظیم شده، این صدا نیز قطع خواهد شد. 

[irp posts=”3026″]

علل سروصدای بیش از حد یخچال

حالا که میدانید صدای استاندارد یخچال چگونه است، باید ببینید علت صداهای ناهنجار و غیر طبیعی یخچال شما چه میتواند باشد. ما دراینجا شماری از رایج ترین صداهای غیر نرمال یخچال که بعد از سالها تجربه ی سرویس و تعمیرات انواع مدل های یخچال ایرانی و خارجی را بدست آورده ایم، بیان می کنیم.

1.نوسانات موتور یخچال

در داخل کمپرسور، یک دستگاه موتور الکتریکی بر روی فنرها قرار گرفته تا نوسانات حاصل از آن به حداقل برسد. لذا با خشک شدن این فنرها، کارکرد کمپرسور می‌تواند با سر و صدای بیشتری همراه باشد.

[irp posts=”3151″]

2. تراز نبودن دستگاه

اگر صفحۀ زیرین یخچال که نگه‌دارندۀ موتور یخچال نیز هست، در زمان نصب به درستی تراز نشده باشد، این ناهمواری می‌تواند کارکرد موتور را نیز با سر و صدای زیادی همراه کند زیرا که فشار بیشتری به موتور وارد میشود. همچنین جمه شدن آب در کف یخچال نشانه ی دیگر از تراز نبودن یخچال است فورا باید به آن رسیدگی شود.

3. ایراد در نصب دستگاه

یکی دیگر از عوامل ایجاد سر و صدا در یخچال ها بروز هر نوع ایراد در زمان نصب آنها است. حمل غیر استاندارد یخچال و یا عدم رفع نوسانات برق و عدم انجام سرویس‌های اولیه در زمان نصب، می‌توانند در بلند مدت باعث ایجاد صداهای غیر استاندارد در یخچال شوند.

اگر ایراد از کمپرسور یخچال باشد، تقریباً کاری از دست تعمیر کار ساخته نیست و کمپرسور باید عوض شود؛ که انجام این کار تنها به وسیلۀ تکنسین های ماهر و آموزش دیده میسر است.  چرا که هر گونه نشت گازهای مبرد به خارج از کمپرسور می‌تواند خطر جانی و زیست ‌محیطی بالایی به همراه داشته باشد.

گاهی اوقات در زمان نصب یخچال، شکیبایی لازم در نظر گرفته نمی‌شود و یخچال بدون هیچ گونه دورۀ سکون به مدت ۲ تا ۳ ساعت مورد نصب و راه اندازی قرار می گیرد. در این صورت روغن داخل کمپرسور که هنوز به مخزن اصلی خود برنگشته، پس زده می‌شود و این مشکل را به وسیله ایجاد صداهای نامتعارف بروز می‌دهد؛ که اگر  به وسیلۀ سرویس کار ماهر برطرف نشود، باعث سوختن موتور خواهد شد.

4. پایه ها و نگه‌دارنده های معیوب کمپرسور

قطعات اصلی یخچال ها و ساید بای سایدها که در قسمت پشت کابین و در پایین‌ترین نقطه روی پایه‌ها و بست‌ها قرار گرفته اند، کمپرسور را در برابر ضربه و گرد و غبار محافظت می کنند. با روشن شدن کمپرسور، این لرزش می‌تواند صدای یخچال و ساید بای ساید شما را به طور ناگهانی بالا ببرد.

سخن پایانی

اکنون که علل صدای غیرنرمال یخچال خود را میدانید وقت آن است که سریعا به آن رسیدگی کنید. در زمان مواجهه با صدای موتور یخچال، نگرانی و تشویش را از خود دور کنید و پس از بررسی‌های میدانی ساده که از عهدۀ خود شما نیز ساخته است، در صورت لزوم از یک نفر سرویس کار متخصص برای رفع صداها دعوت به همکاری کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *