چرا مایکروفر روشن نمی شود؟
8 علت اصلی روشن نشدن مایکروفر | چرا مایکروفر روشن نمی شود؟
شهریور 28, 1401
نحوه ی تعویض موتور جاروبرقی
نحوه تعویض موتور جاروبرقی
شهریور 28, 1401
نمایش همه

دلایل مهم صدا دادن مایکروویو

علت صدای مایکروویو

گاهی اوقات مایکروفر که یک وسیله خانگی بسیار بی صدا است، با سر و صدای غیر طبیعی و ناهنجار خود باعث آزردگی و نگرانی ما می‌شود. این که دقیقاً علت صدا دادن مایکروفر چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد، در این مقاله نمایندگی فریجیدر این موضوع را به صورت کامل برای شما توضیح داده است.

[irp posts=”2943″]

بررسی دلایل سر و صدا کردن مایکروفر

به طور کلی دلایل سر و صدا کردن دستگاه های مایکروفر به یک یا دو مورد محدود نمی شوند و باید ریشه اصلی آن را در تعدادی از قطعات دستگاه مایکروفر جستجو کرد. در اینجا می خواهیم شما را با مهم‌ترین دلایل ایجاد سر و صدا در دستگاه های مایکروفر آشنا کنیم.

برسی علت سروصدای مایکروویو

* پیش از هر موضوعی به این نکته مهم اشاره کنیم که در زمان قرار دادن و راه اندازی دستگاه مایکروفر در داخل آشپزخانه از تراز بودن زیر آن اطمینان حاصل کنید؛ چرا که ناترازی می‌تواند در بلند مدت عملکرد بخش‌هایی از دستگاه را با اختلال مواجه کند.

سوختن دیود

 مهمترین دلیل سر و صدا ایجاد کردن مایکروفر سوختن دیود آن است دیود قطعه ای است که جریان و ولتاژ ورودی را دو برابر می کند و تمامی قطعات مایکروفر به توان بند به پختن یا گرم کردن غذا کمک کند.  در واقع دیود تغذیه کننده اصلی لامپ مگنترون است.

برای تعمیر دستگاه مایکروفری که دچار سوختگی دیود شده است، باید اقدامات زیر انجام شود:

  1. برق اصلی دستگاه قطع و خازن های آن به طور کامل تخلیه شوند.
  2. دیود معیوب از جای خود جدا و دیود اورجینال مناسب با آن جایگزین شود.
خرابی دیود

اختلال در عملکرد درست سینی مایکروفر

اگر سینی مایکروفر به درستی در جای اصلی خود قرار نگرفته باشد، در حین چرخیدن ایجاد سر و صدا خواهد کرد. اگر بخواهیم به طور مفصل تر و جزئی تر به ارتباط بین سینی مایکروفر و سر و صدای دستگاه اشاره کنیم، باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  1. نچرخیدن درست سینی
  2. تراز نبودن شیارهای سینی با خارهای روی کوپل
  3. وجود شکستگی یا پارگی در سینی
  4. کثیفی مسیر زیر سینی
  5. وجود چربی و جرم در مسیر ریل مایکروفر

با یک بار برداشتن و تمیز کردن سینی مایکروفر و متعلقات زیر آن می‌توانید سر و صدای ناشی از آن را برطرف کنید. 

خرابی لامپ مگنترون

لامپ مگنترون مایکروفر با دریافت ولتاژ دو برابر شده از طریق دیود، باعث ایجاد حرارت شده و به کمک آن وظیفه اصلی مایکروفر که پختن یا گرم کردن و یا گرم نگه داشتن مواد غذایی است را انجام می‌دهد. اگر دستگاه مایکروفر شما صدای وزوز می دهد، به احتمال زیاد می تواند ناشی از خرابی لامپ مگنترون آن باشد. برای برطرف کردن این مشکل نیاز به تعویض لامپ مگنترون مایکروفر است. دقت داشته باشید که قطعۀ جدید حتماً باید اصل و مطابق با قطعه فابریک آن باشد. فراموش نکنید که در این فرآیند نیز حتماً باید خازن ها به طور کامل تخلیه شوند تا خطر جانی برای شما به همراه نداشته باشند.

اختلال در عملکرد کوپل گردان

در دستگاه‌های مایکروفر، کوبل گردان وظیفه انتقال حرکت چرخشی به سینی را دارد و هر نوع اختلال در عملکرد صحیح آن می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا شود. برای رفع این مشکل ابتدا سینی را بردارید و زیر بشقاب را نیز در آورید و کوپل را به لحاظ ترک خوردگی یا پارگی مورد بررسی قرار دهید. 

خرابی کوپل گردان

خرابی فن خنک کننده

فن خنک کننده همان گونه که از نامش نیز پیداست نقش خنک کنندۀ لامپ مگنترون را بر عهده دارد و خرابی آن می‌تواند صدای نابه‌هنجاری را در مایکروفر ایجاد کند. برای برطرف کردن مشکل صدای فن خنک کننده ابتدا مایکروفر را از برق بکشید و خازن‌های آن را کاملاً تخلیه کنید. سپس جعبه مایکروفر را باز و پوشش فن را از آن خارج کنید. حالا فن را به لحاظ شکستگی، پارگی یا هر نوع  ایراد دیگری مورد بررسی قرار دهید و در صورت خراب بودن، نسبت به تعویض آن با یک فن استاندارد و مناسب اقدام کنید. 

روش های پیشگیری از سر و صدای مایکروفر

اگر هنوز با مشکل سر و صدای مایکروویو مواجه نشده اید، دلیلی بر آن نیست که در آینده نیز مواجه نخواهید شد. لذا به منظور اقدام پیشگیرانه، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید تا مایکروفر شما هیچ گاه دچار مشکل سر و صدا نشود:

  1. سرویس و نگه‌داری دوره‌ای مایکروفر را جدی بگیرید.
  2. نکات ایمنی که در راهنمای مایکروفر قید شده‌اند را به طور کامل رعایت کنید.
  3. هر غذا و هر ظرفی را در دستگاه مایکروفر خود قرار ندهید.
[irp posts=”3260″]

سخن پایانی

زمانی که با سر و صدای مایکروفر مواجه می‌شوید، نخست باید اجزا و قطعات مختلف آن را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهید و زمانی که متوجه خرابی یک قطعه شدید، ترجیحاً با یک سرویس کار مطمئن مانند نمایندگی تعمیرات مایکروفر فریجیدر هماهنگ کنید و هیچ گونه اقدام خودسرانه ای انجام ندهید تا خسارت های مالی و جانی به همراه نداشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *