ماشین ظرفشویی فریجیدر چگونه کار می کنند
ماشین ظرفشویی فریجیدر چگونه کار می کنند
بهمن 23, 1396
یخچال فریزر فریجیدر خیلی سرد نیست
یخچال فریزر فریجیدر خیلی سرد نیست
بهمن 23, 1396
نمایش همه

عیب یابی و علت گرم شدن یخچال فریجیدر

عیب یابی و علت گرم شدن یخچال فریجیدر
نمایندگی فریجیدر برای تشخیص عیب های یخچال فریجیدر ، روش هایی علمی برای شایع ترین علائم مانند گرم شدن یخچال،  خنک کننده، یخ و آب، عملکرد پر سر و صدا، عدم اجرای کمپرسور ، مشکلات برق و غیره بکار می گیرد.

گرم شدن یخچال فریجیدر

در مورد عملکرد یخچال و فریزر شما و علت گرم شدن یخچال فریجیدر، برای خنک نگهداشتن اجزای خود، چند قوانین ترمودینامیکی وجود دارند که شما نیازمند به در نظر گرفتن آنها هستید:

به یخچال خود به عنوان یک سردکننده نگاه نکنید. بلکه آن وسیله ای است که گرما را از اقلام درون آن می گیرد.

به یاد داشته باشید که گرما همیشه از چیزی با درجه حرارت بالاتر به یک جسم با درجه حرارت پایین تر می رود. هرچه تفاوت دما بیشتر باشد، جریان گرما سریع تر می شود.

گرما از جسم گرم تر به جسم سردتر جریان می یابد تا زمانی که درجه حرارت آنها برابر شود.

بنابراین، هنگامی که غذای گرم را در یخچال سرد قرار دهید، گرما از مواد غذایی گرم به هوای سرد در اطراف آن جریان می یابد. در نتیجه مواد غذایی شروع به خنک شدن می کنند. (درجه حرارت پایین می رود) و علت گرم شدن یخچال فریجیدر همین موضوع هست.

از آنجایی که هوای داخل یخچال در حال حاضر گرما جذب کرده و گرمتر از قبل است، یخچال باید آن را حمل، و با هوای تازه سرد جایگزین و گرمای بیش از حد را از آن حذف کند. به همین دلیل جریان هوا در داخل یخچال بسیار مهم است.

فن در داخل یخچال قرار می گیرد تا به طور مستمر گردش هوا در داخل آن انجام شود. این فن هوای گرم را از همه بخش های یخچال و فریزر شما جذب می کند و آن را در سراسر بخارکننده یا سیم پیچ های خنک کننده توزیع می کند.

همانطور که هوا در خارج از بخارکننده جریان می یابد، گرمای بیش از حد را به گاز فرئون داخل بخارکننده انتقال می دهد. گاز فرئون در بخارکننده در دمای بسیار سرد در حرکت است، بطوری که بین 9 تا 40 درجه کمتر از صفر است، به طوری که گرما از هوا و به گاز فرئون بسیار سریع جریان می یابد.

در صورت اشکال و خرابی، برای تعمیر بهترین گزینه برای صرفه جویی در وقت و کم شدن هزینه ها تماس با نمایندگی فریجیدر می باشد.

سیستم برفک زدایی یخچال فریجیدر دلیل دوم گرم شدن یخچال فریجیدر

سیستم برفک زدایی یخچال فریجیدر دلیل دوم گرم شدن یخچال فریجیدر

هنگامی که شما درب یخچال را برای قرار دادن غذا به یخچال باز می کنید، شما به یک مقدار زیادی از هوای گرم و نسبتا مرطوب اجازه می دهید وارد یخچال شما بشود. بخارکننده بسیار سرد است به طوری که رطوبت از هوا به طور مستقیم بر روی آن فرو می ریزد و به یخ تبدیل می شود و باعث ایجاد برفک می شود. اگر برفک کافی در بخارکننده ایجاد شود، هوا نمیتواند در آن جریان یابد.

برای جلوگیری از تجمع بیش از حد برفک بر روی سیم پیچ های تبخیر کننده، یک سیستم برفک زدا یخچال فریزر شما را برای چند دقیقه هر شش تا دوازده ساعت یا بیشتر خاموش می کند و برفک آن را ذوب می کند.

چند وقت یکبار این چرخه برفک زدایی اتفاق می افتد و چه مدت طول می کشد، توسط یک برنامه زمانی برفک زدایی مجهز به موتور یا توسط یک کامپیوتر به نام ADC (Adaptive Defrost Control) کنترل می شود. تایمر یا ADC کمپرسور (سیستم خنک کننده) را متوقف می کند و یک بخاری الکتریکی DEFROST HEATER مستقر در زیر سیم پیچ های تبخیری قرار می گیرد. حرارت بالا می آید و برفک را ذوب می کند.

آب برفک معمولا توسط یک پانل کوچکی که در بیشتر مدل ها در زیر یخچال قرار می گیرد، تخلیه می شود. اگر تمام برفک ها قبل از تایمر برفک زدایی در چرخه یخ زدایی تمیز شود، یک ترموستات حرارتی بخار یخ را از حرارت دهی بیش از حد به تبخیر کننده حفظ می کند.

کنترل دما

همانطور که غذا در یخچال سردتر می شود، گرما کمتر می شود. یک ترموستات به نام COLD CONTROL سیستم خنک کننده را روشن و خاموش می کند تا درجه حرارت داخل یخچال فریجیدر را در محدوده خاصی نگه دارد. شما می توانید این محدوده را با استفاده از یک درجه در یخچال خود تنظیم کنید.

در اکثر یخچالها، تمام هوای سرد برای هر دو بخش غذا و یخچال و فریزر توسط تبخیرکننده تولید می شود. از آنجا که فریزر خیلی سردتر از محفظه غذا است، اکثر هوای سردی که تولید می شود به محفظه ی فریزر منتقل می شود. فقط مقدار کمی در بخش غذا مورد نیاز است تا آن را تا دمای مناسب حفظ کند.

کنترل دما

گرمای یخچال به کجا می رود؟

برای استفاده مجدد از گاز فرئون برای خنک کردن هوای بیشتر، گرمایی که قبلا در غذای شما بود و در حال حاضر در گاز فرئون شما است، باید به نحوی خارج شود. گاز فرئون به کمپرسور می رود که در آن به یک گاز گرم فشرده تبدیل می شود (به یاد داشته باشید، هنگام فشردن یک گاز، گرم تر می شود)

سپس فرایند از طریق متراکم سازی جریان می یابد که دستگاه آن معمولا در پشت یا زیر یخچال فریجیدر شما قرار دارد. این شبیه رادیاتور در ماشین شما است و به همان شیوه عمل می کند. گرما از مواد غذایی شما، به علاوه هر گرمایی که در فشرده سازی اضافه شده است، از گاز فرئون گرم در متراکم کننده یخچال به هوای خنک در آشپزخانه شما جریان می یابد.

در برخی از مدل ها یک فنر برای گردش هوا درون کندانسور نصب شده است. گردش هوا برای جریان گرما بسیار مهم است. در بعضی از مدل ها، گرمای کندانسور برای تبخیر آب حاصل از برفک زدایی استفاده می شود.

این منبع هوای گرم است که شما ممکن است در زیر یخچال فریجیدر خود در حالی که در حال اجرا است، احساس کنید.

پس از اینکه گاز فرئون گرمای بیش از حد کندانسور را از دست می دهد، به راحتی منبسط و منقبض می شود. این فرآیند، گاز فرئون را برای استفاده دوباره آماده می کند و چرخه مجددا شروع به کار می کند.

گرمای یخچال به کجا می رود؟

2 دیدگاه ها

  1. عباس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در مورد گرم شدن یخچال فریجیدر سوال دشاتم من یخچال فریجیدر مو 9 سال قبل خریدم و مدلش هم nftr18x4lwo هست از دو روز پیش سمت فریزر گرم شد و بعد از اینکه گوشت هارو خالی کردم فهمیدم که باد و سرمای معمولی میده و تعمیرکار هم اومد و گفت که فن سوخته و موتور سکته کرده! و امکان تعمیرش نیست و باید تعویض شه ولی قیمتی که به من گفت خیلی گرون بود و بخاط همین گفتم اینجا از شما هم بپرسم بعد اقدام کنم که شاید نکنه گاز یخچال تموم شده باشه ممنون میشم منو راهنمایی کنید که دلیل گرم شدن یخچال فریجیدر چی میتونه باشه ؟؟؟

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلیل گرم شدن یخچال فریزر فریجیدر می تواند از موارد زیر باشد و باید این موارد را بررسی و مشکل را رفع نمایید: چک کنید که ترمودیسک، برد الکترونیکی، سنسور دفراست، فن و هیتر مشکلی نداشته باشند {این موارد را برای گرم نکردن فریزر فریجیدر چک نمایید}.
      از سالم بودن کمپرسور مطمئن شوید و آن را بررسی کنید.
      مدار را بررسی کنید که کیپ نشده باشد.
      فن کنار کمپرسور را چک کنید.
      در مورد این موضوع که باید به حرف تعمیرکار اعتماد نمود یا نه چک کنید که آیا اصلا کمپرسور موتور را بررسی کرده است یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *